مدیریت دانش
سمیه فاضلی؛ زهره چراغی؛ هادی الهایی
چکیده
مقدمه: ارزیابی بلوغ مدیریت دانش به سازمانها امکان میدهد به درک روشنی از وضعیت خود در شاخصهای مدیریت دانش دست یافته و برای گامهای بعدی برنامه ریزی کنند. از این رو پژوهش حاضر به دنبال ارزیابی بلوغ سازمانی مدیریت دانش در مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی صنعت آب و برق خوزستان اجرا شده است.
روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی و از نوع کاربردی ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی بلوغ مدیریت دانش به سازمانها امکان میدهد به درک روشنی از وضعیت خود در شاخصهای مدیریت دانش دست یافته و برای گامهای بعدی برنامه ریزی کنند. از این رو پژوهش حاضر به دنبال ارزیابی بلوغ سازمانی مدیریت دانش در مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی صنعت آب و برق خوزستان اجرا شده است.
روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی و از نوع کاربردی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد سازمان بهره-وری آسیایی بود که مقدار پایایی آن 98/0 به دست آمد. حجم نمونه نیز 68 نفر پرسنل مجتمع بود که به روش سرشماری انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده شد.
یافتهها: بررسیها نشان داد، مجتمع آموزشی و پژوهشی صنعت آب و برق خوزستان در سطح دوم از بلوغ مدیریت دانش قرار دارد. همچنین با اجرای آزمون t فرضیههای پژوهش تأیید شد از نظر میانگین و رتبهبندی فریدمن شاخصهای فناوری، فرآیند و فرآیند دانشی در رتبههای اول تا سوم قرار گرفتند و شاخص یادگیری و نوآوری نیز کمترین امتیاز را میان شاخصهای هفتگانه سنجش بلوغ مدیریت دانش کسب کرد. برای سنجش میانگین گروههای هفتگانه معیار از آزمون t یک نمونهای، برای بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف، همچنین برای رتبه بندی گروههای معیار از آزمون غیرپارامتریک فریدمن و برای تعیین سطح بلوغ و محاسبه مجموع امتیازات معیارهای هفتگانه از جدولهای استاندارد سازمان بهرهوری آسیایی استفاده شد.
نتیجهگیری: سازمان مورد بررسی از مرحلهی نخست بلوغ مدیریت دانش عبور کرده و اهمیت استقرار مدیریت دانش را درک کرده است. در این گام مدیران با شناخت وضع موجود باید درصدد رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت برآیند.